Муніципальне право як комплексна галузь праваЧихладзе Леван Теймуразовіч 1. Поняття, предмет і метод муніципального права Муніципальне право - Це комплексна галузь права, що представляє собою сукупність правових норм, що закріплюють і регулюють суспільні відносини, що виникають в процесі організації та функціонування місцевого самоврядування. Предметом муніципального права є сукупність суспільних відносин, що виникають при організації та функціонування місцевого самоврядування. Такі суспільні відносини можна класифікувати як відносини, які виникають при: реалізації населенням форм безпосередньої демократії; формуванні органів місцевого самоврядування; забезпечення органами місцевого самоврядування життєдіяльності населення муніципального освіти, вирішення інших питань місцевого значення; взаємодії органів місцевого самоврядування з органами державної влади; судового захисту прав органів місцевого самоврядування та гарантій місцевого самоврядування як такого; несення відповідальності органів і посадових осіб місцевого самоврядування перед населенням муніципального утворення, державою, фізичними і юридичними особами. Метод муніципального права , Як і будь-який іншій галузі права, спрямований на здійснення впливу одного суб'єкта права на іншій. Виходячи з того, що муніципальне право є комплексною галуззю права, воно запозичує методи, що використовуються в різних галузях права. Так як місцевий самоврядування охоплює сферу публічного і приватного права, правове регулювання засноване на поєднанні імперативного і диспозитивного методів. Імперативний метод правового регулювання заснований на нерівності учасників правовідносин, а диспозитивний навпаки - рівності учасників правовідносин і в їх можливості самостійно обирати модель поведінки. Місцеве самоврядування є переважно публічно-правових інститутом, і тому найчастіше застосовується імперативний метод у поєднанні з зобов'язуючими і забороняють способами регулювання. Так, наприклад, до зобов'язує способу відноситься ч. 7 ст. 19 Федерального закону «Про загальні принципи організації місцевого самоврядування в Російській Федерації » 2003 р., де записано, що наділення органів місцевого самоврядування окремими державними повноваженнями повинно супроводжуватися наданням їм субвенцій з федерального бюджету або бюджетів суб'єктів Російської Федерації. До забороняє способу можна віднести ст. 19 Закону про місцеве самоврядування 2003 р., відповідно до якої забороняється проводити наділення органів місцевого самоврядування окремими державними повноваженнями іншими нормативно-правовими актами, крім законів. диспозитивний метод правового регулювання, що включає у собі дозволяли спосіб , Також широко використовується в муніципальному праві. Так, згідно зі ст. 132 Конституції РФ органи місцевого самоврядування самостійно керують муніципальною власністю, формують, затверджують і виконують місцевий бюджет, встановлюють місцеві податки і збори, здійснюють охорону громадського порядку. Або згідно з ч. 4 ст. 35 Закону про місцеве самоврядування 2003 р. «представницький орган муніципального району може складатися з голів поселень, що входять до складу муніципального району, і з депутатів представницьких органів зазначених поселень, або може обиратися на муніципальних виборах на основі загального рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні. Імперативний і диспозитивний методи доповнюються методом гарантій . У ст. 133 Конституції РФ місцеве самоврядування гарантується правом на судовий захист, на компенсацію додаткових витрат, що виникають в результаті рішень, прийнятих органами державної влади. 2. Муніципальне-правові норми Муніципальне-правові норми - Це правові норми, що закріплюють і регулюють суспільні відносини, що виникають в процесі організації та діяльності місцевого самоврядування. Разом з тим норми муніципального права характеризуються певною специфікою, пов'язаної з відособленістю органів місцевого самоврядування від органів державної влади, а також з тим, що органи місцевого самоврядування та населення муніципального утворення наділені нормотворчі повноваженнями. Особливість норм муніципального права полягає в тому, що для багатьох з них характерна приналежність одночасно і до інших галузей права. Так, наприклад, норми закріплюють фінансові основи місцевого самоврядування, є нормами як муніципального, так і фінансового права. У муніципальному праві Російської Федерації застосовується наступна класифікація правових норм. По об'єкту правового регулювання розрізняють: норми, що визначають місцеве самоврядування в системі народовладдя (ст. 12 Конституції РФ, яка проголошує самостійність місцевого самоврядування в межах своїх повноважень); норми, що закріплюють територіальні, фінансово-економічні і правові основи місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 51 Закону про місцеве самоврядування РФ (2003 р.), що гарантує надходження до місцевих бюджетів доходів від використання та приватизації муніципального майна); норми, що встановлюють організаційно-правові форми здійснення місцевого самоврядування (місцевий референдум, муніципальні вибори, формування і статус органів місцевого самоврядування, муніципальна служба); норми, що закріплюють питання місцевого значення муніципальних утворень (ст. 14-16 Закону про місцеве самоврядування (2003 р.); норми, що встановлюють гарантії місцевого самоврядування. По території дії виділяються норми: що діють на всій території Російської Федерації; що діють на території суб'єкта РФ; що діють у межах конкретного муніципального освіти. За характером що містяться в нормах приписів вони підрозділяються на: управомочівающіе (ч. 1 ст. 26 Закону про місцеве самоврядування РФ 2003 свідчить, що громадяни мають право на індивідуальні та колективні звернення до органів і посадових осіб місцевого самоврядування); зобов'язують (ч. 2 ст. 26 покладає обов'язок на органи та посадові особи дати відповідь по суті звернень громадян протягом одного місяця); забороняють (в силу ч. 2 ст. 10 Закону про місцеве самоврядування 2003 асоціаціям і спілкам муніципальних утворень не можуть передаватися повноваження органів місцевого самоврядування). За ступенем визначеності містяться приписів розрізняють норми: імперативні (ч. 5 ст. 15 Закону про місцеве самоврядування 2003 закріплює єдино можливий порядок прийняття рішень представницьким органом місцевого самоврядування - колегіальний); диспозитивні (згідно з ч. 4 ст. 15 Закону про місцеве самоврядування 2003 органи місцевого самоврядування окремих поселень, що входять до складу муніципального району, в праві укладати угоди з органами місцевого самоврядування муніципального району про передачу їм здійснення частини своїх повноважень). За призначенням у механізмі правового регулювання виділяють наступні норми: матеріальні (закріплюють права, обов'язки, повноваження суб'єктів муніципальних правовідносин); процесуальні (регламентують процедуру реалізації матеріальних норм). 3. Муніципальне-правові відносини та їх суб'єкти Муніципальне-правові відносини - Це регульовані нормами муніципального права суспільні відносини, що виникають в процесі організації та діяльності місцевого самоврядування. Муніципальне-правові відносини з урахуванням їх змісту можна розділити на три групи: відносини, пов'язані з організацією місцевого самоврядування (освіта, об'єднання, перетворення муніципальних утворень, утвердження символіки муніципальних утворень, визначення структури органів місцевого самоврядування); відносини, що характеризують муніципальну діяльність з безпосередньому життєзабезпечення населення муніципальних утворень (рішення жителів муніципального освіти безпосередньо, або через виборні та інші органи місцевого самоврядування питань забезпечення соціально-економічного розвитку муніципального утворення); відносини, в яких знаходить своє втілення діяльність органів місцевого самоврядування щодо здійснення окремих державних повноважень (процес реалізації органами місцевого самоврядування переданих державних повноважень). Суб'єктами муніципальної-правових відносин є: муніципальні освіти; органи місцевого самоврядування; збори (сходи) громадян; громадяни; депутати представницьких органів місцевого самоврядування; посадові особи місцевого самоврядування; органи територіального громадського самоврядування; асоціації та союзи муніципальних утворень; державні органи та посадові особи; громадські об'єднання; підприємства, установи та організації. 4. Система муніципального права Муніципальне право як галузь російського права має ознаками системного правової освіти. Це означає, що всередині даної системи відбувається розподіл права на інститути тобто однорідні норми, що регулюють певні групи суспільних відносин, що входять в предмет цієї галузі. У теорії муніципального права система даної галузі права визначається як «об'єднання муніципальної-правових норм у муніципальному-правові інститути, розташовані в певній послідовності в залежності від їх значення і ролі в регулюванні муніципальних відносин »Див докладніше Кутафін OE, Фадєєв В.І. Муніципальне право Російської Федерації: Підручник. - М.: Юрист, 2004. - С. 35 .. Таким чином, систему муніципального права становлять такі інститути: правові засади місцевого самоврядування; територіальні основи місцевого самоврядування; організаційні засади місцевого самоврядування; фінансово-економічні основи місцевого самоврядування; компетенція органів місцевого самоврядування; передані державні повноваження органів місцевого самоврядування; відповідальність органів місцевого самоврядування; особливості організації місцевого самоврядування. 5. Джерела муніципального права Наявність власної системи джерел характерна для всіх галузей російського права. Це обумовлено тим, що юридичним нормам, з яких складаються галузі права, властива формальна визначеність. Отже, під джерелами муніципального права Російської Федерації розуміється форма вираження муніципальної-правових норм. Всі джерела муніципального права РФ підрозділяються на міжнародно-правові і внутрішньодержавні . У ч. 4 ст. 15 Конституції РФ встановлюється пріоритет норм міжнародних договорів перед нормами внутрішньодержавного права. Головну роль серед міжнародно-правових джерел муніципального права відіграє Європейська хартія місцевого самоврядування 1985 Вона виступає в якості правового орієнтир для російського законодавця, органів державної влади та місцевого самоврядування. До внутрішньодержавних джерел муніципального права відносяться: Конституція РФ 1993 р.; федеральні закони і постанови палат Федеральних Зборів РФ; нормативно-правові акти Президента РФ, Уряду РФ і федеральних органів виконавчої влади; рішення Конституційного Суду РФ; нормативно-правові акти суб'єктів РФ; рішення судових органів конституційного (статутного) контролю суб'єктів РФ; муніципальної-правові акти і муніципальні договори. 6. Муніципальне право як наука і навчальна дисципліна Термін «муніципальне право» використовується для позначення галузі права, науки і навчальної дисципліни. Як наука, муніципальне право - це сукупність знань, теорій і ідей про правове регулювання організації та функціонування місцевого самоврядування. Це більш широке поняття, ніж муніципальне право як галузь права. Наука муніципального права крім загальновизнаних норм розглядає дискусійні положення, висуває нові концепції і гіпотези. У рамках наукових досліджень крім діючих в Російській Федерації в даний час інститутів місцевого самоврядування вчені вивчають практику правового регулювання організації та діяльності місцевої влади на попередніх етапах розвитку російської державності, а також звертаються до зарубіжного досвіду у даній сфері. Теоретичними джерелами муніципального права є фундаментальні наукові праці вчених-юристів і великих діячів земського руху дореволюційної Росії, які вивчали досвід організації земського і міського самоврядування. У першу чергу можна відзначити такі роботи, як «Державне та громадське управління і самоврядування та судова влада »В.П. Безобразова (1882 р.), «Про самоврядування. Порівняльний огляд російських та іноземних земських і громадських установ »А.І. Васильчикова (1869-1877 рр..), «Історія місцевого самоврядування в Росії »А.Д. Градовський (1899 р.), «Самоврядування» Н.І. Лазаревського (1902 р.). Вивченням проблем місцевого самоврядування займалися також Л.А. Веліхов , Н.М. Коркунов , В.Н. Лешко , М.І. Свєшніков , Б.Н. Чичерін та ін Проте в дореволюційній Росії не відбулося виділення муніципального права в самостійну галузь права або наукову дисципліну. Проблеми муніципальних відносин вивчалися в основному в рамках державного або адміністративного права. За радянських часів місцеве самоврядування було фактично ліквідовано і замінене системою місцевих рад, які були місцевими органами державної влади. Однак не слід повністю відкидати вивчення досвіду функціонування цієї системи, який отримав відображення в юридичній науці в період радянського будівництва. Серед видатних теоретиків можна назвати таких вчених, як І.А. Азовкін , С.А. Авакьян , Г.В. Барабашов , А.А. Безуглов , В.І. Васильєв , Ю.М. Козлов , Є.І. Козлова , А.Я. Слива , Ю.А. Тихомиров , К.Ф. Шеремет . В даний час багато з них продовжують свої дослідження в даній сфері і є чільними представниками в галузі муніципального права. В останні роки проблеми організації та діяльності місцевого самоврядування в Російській Федерації активно вивчають також Н.С. Бондар , І.В. Видрін , А.И. Коваленко , М.А. Краснов , О.Е. Кутафін , І.І. Овчинников , Н.А. Писарєв , Н.В. Постовий , В.І. Фадєєв , Е.С. Шугріна , B.C. Четвериков та ін Наука муніципального права вивчає норми муніципального права і регульовані ними суспільні відносини, при цьому використовуються притаманні всьому правознавства загальнонаукові методи (діалектичний, системний, конкретно-соціологічекій), а також спеціальні (порівняльно-правовий, статистичний, нормативно-логічний, структурно-функціональний, історико-юридичний та ін.) Термін «муніципальне право» застосовується також і в якості назви навчальної дисципліни. Завдання даного курсу полягають у наданні допомоги майбутнім юристам і менеджерам у вивченні основ правового регулювання організації та функціонування місцевого самоврядування. Навчальна дисципліна муніципального права являє собою сукупність найбільш загальних знань, теорій і ідей про правове регулювання організації і функціонування місцевого самоврядування. Можна виділити наступні основні відмінності навчальної дисципліни муніципального права від науки: навчальна дисципліна є вторинною по відношенню до науки, тому що базується на її досягнення; навчальна дисципліна не використовує теорій і гіпотез, а оперує тільки загальновизнаними положеннями; наука завжди має властивість проблемності, навчальна дисципліна такої властивості мати не може; джерелом науки є наукові статті, монографії, дисертаційні дослідження, джерелом навчальної дисципліни - підручники та навчальні посібники. У рамках цієї навчальної дисципліни вивчаються як найбільш значимі норми муніципального права, так і найважливіші теоретичні положення, вироблені наукою. ВисновкиМуніципальне право - це комплексна галузь права, що представляє собою сукупність правових норм, що закріплюють і регулюють суспільні відносини, що виникають в процесі організації та функціонування місцевого самоврядування. Предметом муніципального права є сукупність суспільних відносин, що виникають при організації та функціонування місцевого самоврядування. Метод муніципального права , Як і будь-який іншій галузі права, спрямований на здійснення впливу одного суб'єкта права на іншій. Імперативний метод правового регулювання базується на нерівності учасників правовідносин, а диспозитивний навпаки - рівність учасників правовідносин і в їх можливості самостійно обирати модель поведінки. Муніципальне-правовим нормам , Так само як і іншим нормам, властива формальна визначеність, загальнообов'язковим і регулятивного. Муніципальне-правові відносини з урахуванням їхнього змісту можна розділити на три групи: відносини, пов'язані з організацією місцевого самоврядування (освіта, об'єднання, перетворення муніципальних утворень, утвердження символіки муніципальних утворень, визначення структури органів місцевого самоврядування); відносини, що характеризують муніципальну діяльність з безпосередньому життєзабезпечення населення муніципальних утворень (рішення жителів муніципального освіти безпосередньо, або через виборні та інші органи місцевого самоврядування питань забезпечення соціально-економічного розвитку муніципального утворення); відносини, в яких знаходить своє втілення діяльність органів місцевого самоврядування щодо здійснення окремих державних повноважень. Всі джерела муніципального права РФ підрозділяються на міжнародно-правові і внутрішньодержавні . Наука «муніципальне право »- Це сукупність знань, теорій та ідей про правове регулювання організації та функціонування місцевого самоврядування. *** Питання для самоперевірки Розкрийте предмет муніципального права. Назвіть і охарактеризуйте суб'єкти муніципальної-правових відносин. Чому муніципальне право називають комплексною галуззю права? Дайте характеристику джерел муніципального права. Назвіть рівні правового регулювання місцевого самоврядування. Чи є муніципальне право публічної галуззю права? Аргументуйте Вашу відповідь. Список літературиБаранчиков В.А. Правові проблеми становлення та розвитку місцевого самоврядування в Російській Федерації. - М., 2005. Баранчиков В.А. Муніципальне право Російської Федерації: Підручник. - М.: Видавництво «Екзамен», 2005. С. 14. Видрін І.В. Муніципальне право Росії: Підручник для вузів. - М.: Норма, 2006. Васильєв В.І. Муніципальне право России: Учебник. - М.: ЗАТ Юстіцінформ, 2008. Васильєв В.І. Законодавча основа муніципальної реформи. - М., 2005. Костюков А.Н. Муніципальне право як галузь російського права. - М., 2003. Костюков А.Н., Кописова С.Г. Муніципальне-правові відносини. - Омськ, 2001. Краснов М.А. Введення в муніципальне право. - М., 1993. Сергєєв А.А. Місцеве самоврядування в Російській Федерації: проблеми правового регулювання. - М.: ТК Велбі, Изд-во Проспект, 2006. Фадєєв В.І. Муніципальне право Росії. - М., 1994. Для підготовки даної роботи були використані матеріали з сайту http://www.e-college.ru
|